ראשי מאמרים טיפול דינמי
על ספת הפסיכולוג

טיפול דינמי

הטיפול הפסיכולוגי נועד לאדם המוצא עצמו במצוקה, עצב או חוסר אונים עקב קושי להתמודד עם מכלול העומסים שבחיי. אותה מצוקה יכולה לנבוע מכך שהאדם חש שהוא נמצא במלכוד, ומשחזר שוב ושוב חוויות של כישלון ודחייה: אם בתחום הלימודי והתעסוקתי, אם בתחום הזוגי והמשפחתי ואם בינו לבין עצמו, בחוויות מתמשכות של חוסר ערך וחוסר הנאה מחייו.

במהלך הטיפול מזדמן לו להכיר ולהבין מדוע הדברים מתרחשים. לעיתים הדבר נובע מדפוס יחסים בעייתי אליו נחשף במשפחתו ולעיתים מאמונות ודעות לא ריאליות שספג בילדותו לגבי עצמו.  היכולת לבחון זאת מאפשרת לו להגמיש ולשנות דרכי פעולה שנראו לו עד אותה עת ברורות מאליהן, בעוד שלמעשה הן כבר אינן נכונות ויעילות במלואן.

הטיפול הפסיכודינמי

הטיפול הפסיכודינמי הוא הטיפול הקלאסי והותיק ביותר. המקור שלו הנו הפסיכואנליזה שפותחה על ידי זיגמונד פרויד כבר בראשית המאה הקודמת. המפגשים בו מתבצעים מספר פעמים בשבוע כאשר המטופל שוכב על ספה והמטפל יושב מאחוריו, ומשם נוצר הביטוי "על ספת הפסיכולוג". כיום, הגרסה הנפוצה שלו הנה טיפול פסיכודינמי, המתרחש פעם בשבוע בו המטופל והפסיכולוג יושבים זה מול זה על כורסאות ומשוחחים פנים אל פנים. בפגישה זו יוצר הפסיכולוג סביבה בטוחה, לא שיפוטית ומכילה, ומזמין את המטופל להיות במגע עם מכלול תחושותיו ורגשותיו ולשתף בהם.

בהדרגה, מתגברת היכולת של המטופל לתת אמון במטפל ולחשוף רגשות ותחושות קשות מהן הוא סולד ופוחד, לעיתים לאורך שנים. היכולת של המטופל לבחון את הרגשות הללו, להבין את מקורם להפחית את עצמתם ולשנות אותם – יוצרת יכולת התמודדות טובה ויעילה יותר. כך לדוגמה, אדם שגדל בסביבה נוקשה וביקורתית, שהדגישה בפניו עד כמה הוא חלש וחסר יכולת בכל פעם שלא ביצע מטלה בשלמות, יכול לחוש עלוב וחסר ערך בכל פעם שהוא מקבל ביקורת בעבודה, מחברים או מבת הזוג – אפילו כשהיא ביקורת מוצדקת או בונה. כתוצאה מכך הוא עלול להגיב בזעם או בהסתגרות ולא להצליח לראות בה ביטויי לאכפתיות ומנוף לשיפור. כאשר אדם מבין את המקור לאותם רגשות, הוא יכול להימנע מלחוש כה חסר ערך ומותקף, להגיב לביקורת בצורה עניינית - ולקיים יחסים מספקים והדדיים עם הסובבים.

יתרונות הטיפול הדינמי

היתרון של הטיפול הדינמי הוא שהוא מאפשר למטופל להעלות כל נושא המציק לו ולהביא את עצמו על כל תחומי העניין והחוויות שצבר – אל הטיפול. טיפול זה לכן ארוך יותר, אך מחקרים מראים שהוא מבצע עבודת עומק והמטופל ממשיך להשתפר – גם אחרי שהטיפול מסתיים.  טיפולים אחרים הנם יותר ממוקדים בהשגת שיפור והקלה מהירים בסימפטומים או הפרעות ספציפיות, כמו התקפי חרדה, תגובות לאירוע טראומתי, פחדים לא הגיוניים או תגובות פסיכוסומטיות. למצבים אלו ישנם סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי יעיל וממוקד, ואותם ניתן לחלק באופן גס לפי המישור בהם הם מתמקדים: המחשבתי, ההתנהגותי או הגופני. לחלק מהאנשים מתאימה התמקדות במחשבות המציקות או בדמיונות חוזרים ונשנים של קטסטרופות העלולות להתרחש, לחלק - התמקדות בהתנהגויות הנחוות כבלתי נשלטות והורסות את חייהם ולחלק - בתחושות הגופניות העזות, ולעיתים המשתקות, העולות לפתע ביומיום ומקשות מאוד על ההתנהלות והתפקוד.  

תפקיד הפסיכולוג הוא להתאים לכל אדם את סוג הטיפול המתאים לו. המשותף לכל הטיפולים הפסיכולוגים הוא שבמהלך התהליך הטיפולי לומד האדם לייצר מנגנוני התמודדות מתאימים יותר עבורו, לשנות דפוסי התנהגות ותחושות רגשיות וגופניות שחסמו את התקדמותו, לשפר את חייו ולמצות את הפוטנציאל הגלום בו.

ליצירת קשר לחצו