ראשי מאמרים הידעת? גורמי חוסן
טיפול או אבחון פסיכולוגי איננו מתמקד במחלה

הידעת? גורמי חוסן

הידעת? טיפול או אבחון פסיכולוגי איננו מתמקד במחלה, בקשיים או בחולשותיו של האדם בלבד, אלא גם בגורמי החוסן, הבריאות והכוחות שלו.

לפעמים כשמרגישים ברע או כאשר זקוקים לאבחנה רפואית, אנו פונים אל הרופא. בפגישה איתו לרוב נשמע מה לא תקין בנו, כיצד ניתן לצמצם את גורמי הסיכון השונים ומה עלינו לעשות בכדי לחזור ולהיות בריאים ושלמים. האם כך הדבר? האם אנו מרגישים שלמים כל עוד אנחנו לא חולים? האם המחלה מגדירה אותנו כל עוד לא החלמנו ממנה, ואין פתרון לאנשים הסובלים מבעיה ממושכת?

סוציולוג בשם פרופ' אהרון אנטונובסקי חשב אחרת והציג את "המודל הסלוטוגני", לפיו מתמקדים לא רק בטיפול בחולי ובצמצום גורמי הסיכון, אלא גם בפיתוח ובשימור גורמי החוסן והבריאות.
אנטונובסקי חקר כיצד אנשים שומרים על אורח חיים בריא, חרף חשיפה מתמשכת ללחץ ולאירועי חיים שליליים. כולנו מתמודדים עם קונפליקטים וקשיים שונים על בסיס יום יומי, אך איננו מאופיינים על ידם בלבד. אנו בעלי צדדים חיוביים רבים ומורכבים המכילים חוויות, שאיפות ומשאבים, אשר בעזרתם אנו מבינים את העולם ומוצאים בו משמעות.
אם כך, טיפול או אבחון פסיכולוגי לא יתרכז במחלה בלבד אלא גם באדם בעל גורמי החוסן והבריאות, מתוך ההבנה כי כולנו חווים קשיים ואי נוחות והדבר איננו מגדיר אותנו.

ליצירת קשר לחצו