ראשי מאמרים אפקט ההילה
הילה

אפקט ההילה

לזמר האהוב עלינו חייב להיות לב זהב, לא ייתכן שהשכן שמרעיש בין 2 ל-4 ידאג למישהו מלבד לעצמו ואין ספק שאדם הלובש חליפה הוא אמין יותר.

האם זה תמיד נכון?

תכונה בודדת של אדם, התנהגות מסוימת שהוא מפגין או חפץ כלשהו שנמצא ברשותו עלולים להשפיע על הדרך בה אנחנו תופסים אותו בשלמותו.

תופעה זו מכונה "אפקט ההילה" כאשר אלמנט אחד בולט מאיר דמות מסוימת באופן חיובי, או "אפקט הקרן" כאשר אלמנט אחד בולט מאיר דמות מסוימת באופן שלילי.

התופעה מבטאת את הקושי שלנו לתפוס בני אדם כמורכבים וכבעלי ערכים מגוונים, ואת הנטייה לחפש אחר רמזים שייצבעו אותם בשחור או בלבן במידת מה.

ההילה והקרן יכולים להיות מושפעים מגורמים לא מודעים רבים כמו דעה קדומה, העדפה אישית, חוויה רגעית, רגש עז ועוד, שעשויים להוביל אותנו לשפוט ולהעריך אנשים שאנחנו לא מכירים היטב באופן חד-גוני.

הכללה שכזו נשענת על תכונות, אפיונים, אירועים או אזורים שאנו תופסים כקונקרטיים וכמשמעותיים, גם אם לא שמים לב או רוצים להודות בכך, ועל כן היא עמידה באופן יחסי.

התופעה באה לידי ביטוי באופן חברתי, למשל אנשים יפים נתפסים כחכמים וכמצליחים יותר, או באופן אישי התלוי בחוויות ובערכים האינדיבידואליים שלנו.

אם נרצה לצמצם זאת, או לפחות לא לסבול מהכללות שמזיקות לנו מדי פעם, עלינו להעז להכיר את אותם האנשים מעט טוב יותר ואולי גם את עצמנו.

ליצירת קשר לחצו